Di Celah-Celah Kesibukan Kilang

DI CELAH-CELAH KESIBUKAN KILANG(Sebuah blog kehidupan yang memuatkan beberapa koleksi tulisan Monier Mat Din)

10/09/2009

Jalan-Jalan Hari Merdeka: Rumah Anak2 Yatim (Perempuan) Abu Nur

Jalan-Jalan Hari Merdeka: Terima Kasih Abu Nur!!

Assalamualaikum,

Seperti Hari Merdeka di tahun yang lepas, kali ini saya dan rakan-rakan dari NGO Wargakilang.com sekali lagi meneruskan expedisi kami menjengah insan-insan yang kurang bernasib baik di pedalaman.

Pada mulanya, saya ingatkan cuma saya dan sdra Wahab berdua sahaja yang akan ke sana, kerana berdasarkan reply kpd email yang saya siarkan di mailing list wargakilang sebelum itu, tidak ada yang memberi respon.

Saya agak terkejut kerana pada pagi tersebut, bila bertemu dengan sdra Wahab di parking lot Kulim Hitech Park, rupa-rupanya semua sekali ada 5 buah kereta yang akan turut serta bersama-sama kami. Ada dua pasangan suami isteri yang turut serta, dan juga sebuah kereta semuanya kaum wanita. Alhamdulillah, kerana buat pertama kalinya dalam expedisi kami masuk kg, kali ini ada kaum wanita yang turut serta.

Perjalanan kami kali ini membawa kami ke sebuah perkampungan nun jauh di pedalaman Pengkalan Hulu, Gerik Perak.

Lupa pula nak tanya nama kampung tersebut; tapi tak berapa jauh dari Stesen Shell Pengkalan Hulu; sebelum signboard ke Thailand kalau tak silap. Ada kot dalam 1 km dari jalan utama mengikut jalan mini tar yang cukup-cukup memuatkan sebuah kereta di lereng-lereng bukit dalam kawasan kebun getah tersebut.

Tempat yang kami kunjungi itu walaupun terpencil, tapi agak istimewa kerana di situ memuatkan anak2 Yatim dan anak-anak yang memerlukan perlindungan. Nama rumah tersebut ialah Kediaman Abu Nur, yang diasaskan oleh Tn Haji Ahmad dari Sik Kedah. Abu Nur diambil sempena nama sebuah tempat pengajian di Syria yang dibiayai sepenuhnya oleh sumbangan orang ramai, di mana sesiapa sahaja boleh belajar di situ tanpa sebarang yuran pengajian.

Kediaman Abu Nur ini memuatkan sekitar 16 orang kanak-kanak perempuan, yang sulung dalam form 2 dan yang paling bongsu berumur 7 tahun dan sudah bersekolah. Setiap pagi, kanak-kanak ini akan dihantar bersekolah ke sekolah biasa, dan sebelah petangnya mengikuti kelas pengajian agama di Abu Nur yang dikendalikan oleh ustaz dan ustazah yang memberi khidmat secara sukarela; dan malamnya mengulangkaji pelajaran seperti kanak-kanak biasa.

Terharu jugak dengan sambutan yang diberikan oleh ustaz/ustazah dan dua orang sukarelawan yang menjaga mereka itu; banyak yang diluahkan oleh Ustaz (apa nama entah, lupa pulak nak tanya) yang bertugas full time memberi khidmat di situ, yang melayan anak-anak itu seperti anak-anaknya sendiri.

Dalam sessi briefing sebelum kami bertemu dengan anak-anak itu, soalan yang pertama yang saya tanya Ustaz itu ialah,

"Apakah ustaz punya visi untuk budak-budak ini? Maksud saya 10 atau 15 tahun dari sekarang, apa yang ustaz nak tengok budak-budak ini jadi apa?"

Jawab Ustaz ini dengan penuh yakin:

"Yang kita nak, kita nak budak-budak ini nanti bila mereka membesar, mereka membesar dengan ilmu Islam di dada. Kami cuma nak terapkan ilmu Islam kepada mereka; bukan nak kata, berapa ramai anak-anak yang sebaya usia merekaa di luar sana nu, bukan kata semayang tapi nak baca doa qunut pun tak reti. Kami cuma nak mereka ada asas-asas fardu ain, fekah dan tauhid di dalam dada, agar mereka besar nanti mereka akan jadi seorang Islam yang Solehah. Kalau ditakdirkan mereka jadi pekerja kilang, maka mereka akan menjadi seorang pekerja kilang yang ada Iman dan Islam di dalam dada, maka mereka akan menjadi seorang pekerja kilang muslim yang cemerlang..."

Lebih kurang macam itulah jawab Ustaz; dan saya rasa cukup berpuas hati dengan penjelasan tersebut.

Seterusnya sessi bertemu dengan anak-anak tersebut; fullamak.....rasa macam nak menitis air mata tengok budak-budak pompuan kecik-kecik 7, 8, 9, 10 tahun sebaya anak-anak saya itu, dok ramai-ramai dengan baju kurung dan tudung...nampak very innocent, nampak seronok sungguh dengan kunjungan kami tersebut.

Seterusnya saya sebagai wakil NGO Wargakilang.com memberi ucapan ringkas, diikuti dengan beberapa minit ceramah motivasi oleh Ketua Biro Motivasi NGO kami, sdra Yusa dari kilang Komag, Penang. Dan, seterusnya, tanpa diplan, saya menjemput dua orang kaum Wanita yang turut serta dengan kami pagi itu (saya pun baru pagi itu kenal depa ni) untuk memberi sepatah dua kata kepada anak-anak itu.

Terkejut saya, rupa-rupanya dua orang kaum hawa yang turut serta itu memang kaki motivasi; depa dua orang ini Fresh-Grad dari UPM, seorang itu baru sebulan kerja di kilang saya (no wonder tak kenal) dan sorang lagi kerja kat mana entah (lupa pulak nak tanya). Depa dua orang ini, Cik Ina dan Cik Annur memang kawan baik; pantang ada cuti dan kelapangan, mereka berdua (tanpa melalui mana-mana NGO atau Pertubuhan) akan ke rumah-rumah anak yatim atau mana-mana tempat untuk memberi ceramah motivasi.

Bila saya dengar Cik Ina tu bagi motivasi kat budak-budak Abu-Nur itu, barulah saya perasan kenapa beliau sanggup ke sana ke sini memberi motivasi free-of-charge itu; kata Cik Ina kat budak-budak tu:

"Apa, orang ingat kita anak-anak Yatim tak boleh berjaya ka; ha ini, Kak Ina ini dulu pun anak yatim jugak, anak-anak orang susah macam adik-adik jugak, tapi Kak Ina boleh belajar...dan berjaya hingga dapat masuk ke Universiti!!"

Saya dapat merasakan, deep inside di hati beliau, apabila menatap wajah-wajah anak-anak tersebut, tanpa diundang beliau terlihat dirinya sendiri semasa kecil-kecil dahulu, dan itulah yang me-motivate-kan beliau untuk terus memberi motivasi free of charge sedemikian rupa. Kita berharapkan lebih ramai orang-orang seperti Cik Ina yang akan muncul di kalangan kita.

Seterusnya giliran rakan baik beliau pulak, Cik Annur ka apa nama untuk memberi ceramah. Bijak Cik Annur ini menyusun kata bersesuaian dengan usia budak2 tu. Kata beliau:

"Pasal pa, adik-adik tak suka ka duduk sini ka?, pasal pa....sebab tak dak TV ka?"

Ada sorang dua budak2 tu macam mengangguk-angguk. Lalu, kata Cik Annur:

"Ha, Rasulullah SAW dulu dia ada TV ka?"

Budak-budak itu menggeleng kepala.

"Ha, Rasulullah SAW tak dak TV tak apa pun, pasal apa kita nak kalut...bla bla bla..."

Saya tersenyum. Seterusnya beliau memberi motivasi tentang keperluan menuntut ilmu dari kaca mata Islam dan sejarah Rasulullah SAW sendiri sebagai seorang anak yatim yang berjaya. Hebat dua-dua orang budak Fresh-Grad dari UPM ini. Syabas UPM!!

Opss, panjang pulak saya menulis; Cuma ada sedikit cerita nak dikongsi di sini. Budak2 yang ditempatkan di situ, bukan semuanya anak2 Yatim, tapi ramainya adalah anak2 yang terbiar. Ustaz tunjuk kat saya sorang budak tu, ayah penagih dadah, bercerai; mak kahwin lain, ayah menghilang; anak tu terbiar, sat sat org tu bela sat sat orang ini bela, last sekali ada orang hantar mai ke situ. Satu kes lagi, mak kahwin lain, ayah tiri x suka, kalau cuti sekolah hantar balik ke rumah, dok sehari saja terus mak dia hantar mai balik sebab ayah tiri tak suka.

Satu kes lagi, mak ayah entah pi mana, bercerai berai, sat sat org tu bela sat sat org ni bela, last2 jadi macam hamba diperhambakan orang; nasib baik ada rumah Abu Nur....sekarang ini full time budak itu duduk kat situ.

Satu kes lagi, tiga beradik, 10 tahun ke bawah; ayah siam kapiaq, mak melayu tapi x brapa cukup rasanya. Lepas kahwin Siam tu bawa balik negeri....nun jauh ke utara Siam, dekat sempadan Miyamar rasanya. Sana depa dibesarkan dlm suasana kapir, hidup susah dan miskin melarat, makan minum susah. Last2, ada puak2 kat sini masuk pi sana bawa lari budak2 tu balik mai sini, letak depa kat Abu Nur. Kata Ustaz, mula-mula mai dulu, kesian kat budak2 tu, punya la kebulur....hinggakan kalau ada budak-budak makan gula-gula, kemudian plastik pembalut gula-gula itu dicampakkan ke tanah, nanti budak-budak 3 beradik tu mai serbu ambik bekas pembalut plastik tu, jilat habis sisa-sisa gula-gula yang masih melekat kat plastik tu!!

Budak-budak 3 bradik tu sekarang ada di Kediaman Abu Nur ini, comel-comel dan putih melepak budak-budak itu, comel dan ayu dengan tudung dan baju kurung melayu. Terima Kasih Abu Nur kerana sudi menyelamat dan memberi tempat perlindungan kepada mereka, dan terima kasih kepada mereka yang sudi memberi sumbangan dan yang akan terus memberi derma.

Moga segala sumbangan kalian yang kami tolong sampaikan tempoh hari, di hari Merdeka 31.Ogos.2006 itu akan ada manafaatnya buat mereka dan ada balasannya buat kalian semua di Akhirat sana.

Sekian.

Selamat Hari Merdeka.

Munir,

Setiausaha NGO Wargakilang.com

31.Ogos.2006

1

No comments:

Post a Comment

Followers