Di Celah-Celah Kesibukan Kilang

DI CELAH-CELAH KESIBUKAN KILANG(Sebuah blog kehidupan yang memuatkan beberapa koleksi tulisan Monier Mat Din)

2/14/2012

Kisah Wahab Sahabatku

Assalamualaikum,

Saya amat tersentuh apabila membaca email sdra Wahab di bawah ini, sebabnya sudah dua tiga tahun rasanya kami berkawan semenjak ditakdirkan Allah SWT kami bertemu tidak sengaja di medan siber, dan seterusnya membawa kami ke dalam aktiviti Jalan-Jalan Masuk Kampung NGO Wargakilang ini; sepanjang tempoh itu, sewaktu bersembang riuh rendah dalam kereta dok pi masuk kg keluar kg tu, tak pernah sekali pun Wahab cerita kisah latar belakang diri nya sebagai anak seorang Pengemis.

Ya lah, bukan saya nak kata kerja Pengemis itu Hina, tapi Wahab memang tak pernah cerita pun kisah hidup ayah dia ni.

No wonder lah Wahab komited sungguh-sungguh dengan kerja amal dan kebajikan ini. Saya masih ingat lagi sekali tu, Wahab demam kurang sihat, lali ja dok dalam kereta, kami kata tak payah pi lah, dia kata dia nak pi jugak.

Hari tu kami pi ke satu rumah Nenek Tua nun jauh di hujung rimba; kereta Naza saya tu parking punya jauh, tak berani cross titi sungai sebab titi tu nampak macam muat cukup-cukup 4 tayar saja, tak ada penghalang kiri kanan; saya dok risau kalau stering kereta kiat (bengkok) sikit saja, dum!! terbabas masuk ke dalam caruk sungai.

Rumah Nenek ni memang antik sungguh, rumah jenih guna tiang kayu lama, bawah rumah macam tempat binatang berkubang or lembu kambing tidor, kena panjat tangga jenis yg dibuat drpd batang pokok kayu yg ditakuk-takuk untuk naik ke jemuran/pelantar rumahnya.

Jemuran/pelantar pulak macam nak runtuh dah. Lantai rumah dibuat drpd kayu-kayu bulat or kayu-kayu hutan yg disusun rapat-rapat. Bumbung berselang seli antara atap rumbia dan atap zink yg dah berkarat, bocor sana sini. Dari jauh, rasanya rumah tu nak kata sebijik pun boleh jadi jugak sebijik macam rumah2 atas pokok kayu macam di Papua New Guinea yg kita selalu dok tengok dalam rancangan National Geographic tu.

Kami adalah ambik gambar rumah Nenek tu dulu, tapi saja x tulis cerita dia, sebab kalau kisah nenek-nenek tua yg tinggal ke keseorangan di kampung-kampung ini, sebenarnya itu adalah perkara biasa untuk masyarakat kampung, hatta di kampung saya nu pun Makcik saya yg dok tua tu yg depa panggil nenek munah tu, dia prefer dok sorang-sorang dengan ayam itik dan lembu kambingnya; jadi tak ada apa sangat yg nostalgis or yg tragis pasal kisah nenek-nenek tua yg tinggal keseorangan itu; bagi mereka asalkan ada beras dah cukup dah, hat lain cuma depa pi cari pucuk-pucuk kayu dan ikan-ikan sungai ja.

Lepas bagi beras dan sumbangan, kami pun bertolak pulang. Half-way nak sampai rumah, Wahab minta saya berenti...terus dia bukak pintu, terjun keluar kereta...."Uwwekkk! !...", Wahab muntah keluar muntah hijau. Lepas tu, hampir terduduk dia, uwweekk....muntah lagi....

Rupa-rupanya, dia nak muntah sejak nak pi tadi lagi, dok tahan, dok tak pa tak pa.....last- last muntah jugak!!

(Dalam dok kelam kabut muntah tu, siap boleh minta maaf lagi kot-kot kalau dia ada termuntah dan mengotori keta saya tu...)

Dia cakap, dia penin, demam dan rasa tak sihat badan.

Kami kata:

"Tu lah Wahab, kami dah pesan tadi, kalau tak sihat tak payahlah Wahab dok gagah pi...kesian kat Wahab"

Wahab jawab:

"Muntah di dunia ini Munir, kecik saja ni, sikit saja ni. Hat akhirat nu lagi penting...!! "

Wahab kata, muntah penin demam etc dalam membuat kerja-kerja kebajikan ni is nothing, tak ada apa-apa haih kalau nak dibandingkan dengan ganjaranNYA di Akhirat kelak.

Sampai hari ini saya teringat kata-kata Wahab tu, dulu-dulu dok wonder jugak mai manalah Wahab punya strength untuk membuat kerja-kerja amal ini, tapi bila terbaca email Wahab di bawah ini, kisah True Story pasal diri dia anak seorang Pengemis, hari ini saya fahamlah kenapa Wahab amat bersungguh dalam kerja-kerja kebajikan ini.




(Sdra Wahab, berbaju ungu di sebuah teratak ber-attap rumbia, jauh di pedalaman)


(Wahab, berbaju Melayu, mengepalai aktiviti Korban NGO Wargakilang di sebuah pondok di pedalaman Sik, Kedah)

Dari kejauhan, kita doakan mudah-mudahan Allah SWT akan sentiasa merestui dan memberkati sahabat baik kami, Mohd Abd Wahab Bin Pakcik Isa ini. Moga Wahab seisi keluarga akan sentiasa dilimpahi rahmatNya yang melimpah ruah, Amin!!

wsl
Monier

---------------original message-----------------

From: wahab

Assalamualaikum sahabat semua

Terima kasih munir updatekan perkara ini pada kami semua, dan disini saya ingin sentuhkan serba sedikit kenapa saya berminat tentang kerja amal dan selalu sangat bersama dgn munir dan sahabat yg lain dlm aktiviti wk, yg pada dahulunya saya bergerak secara sendiri sehinggalah saya bertemu dgn saudara munir dan saudara warikh.

Banyak mana yg telah kami buat, saya sendiri tak ingat dan saya sendiri tak ingin mengingati, kerana bagi saya biarlah memberi tangan kanan sehingga tangan kiri tidak mengetahui, faktor utama yg saya bersungguh sungguh adalah kerana pengalaman saya sendiri yg dilahirkan didalam keluarga miskin, dan dari kemiskinan juga membawa kepada perpecahan keluarga ibu bapa saya sendiri, bercerai berai dan didalam takdir tersebut bapa saya menjadi pengemis

Bapa saya mengemis utk dptkan makanan dan perkerjaan, pada waktu itu saya baru berumur 16 tahun dan apalah sangat yg mampu saya lakukan, dgn kekuatan yg ada saya ketepikan pelajaran dan berkerja sebagai buruh utk menampung hidup, dan juga bertekad utk merubah nasib ayah saya, alhamdullilah Allah swt mempermudahkan usaha saya, dgn berdikit saya menampung hidup dan dgn tabungan juga saya meneruskan pelajaran, serta mana apabila habis utk spm saya meneruskan kerja sebagai buruh membina jambatan PP, dengan wang tersebutlah saya meneruskan pelajaran secara part time selama 6 tahun, bertitik tolak dari situ ianya banyak merubah nasib saya sehingga kini dan juga kebajikan Ayah saya yg tercinta

Berbekalkan pengalaman itu, pengalaman ayah saya sendiri sebagai pengemis pada asalnya ada keluarga ada anak anak dgn perjalanan takdirnya dan didalam ujian kemiskinan, akhirnya tewas pada perpecahan, sebagaimana lahir dlm kelurga miskin saya telah melalui karenah masyarakat ianya tidak perlu menjadi pencuri, cukup apabila lalu berhampiran dgn rumah orang dah dianggap sebagai pencuri, begitulah bodoh dan tololnya masyarakat setempat saya pada waktu tu...dan kesan tersebut dapat saya rasai sehingalah ke hari ini.

Apa yg nak saya sentuh sangat disini adalah jangan mempertikaikan apa yg dibuat oleh orang lain tapi lihatlah apa yg telah kita buat, seseorang itu tak akan merasai perit jerih sehinggalah dia sendiri yg melalui.

Semoga menjadi pengalaman pada sahabat-sahabat semua, dan ingatlah Allah Swt menguji kita sekadar dgn kemampuan kita dan begitu juga dengan pemberiannya sekadar dgn kemampuan kita semua.

Jgn lihat pada kemiskinan orang tapi lihatlah berapa banyak pahala yg kita boleh kutip dari kemiskinan mereka, dan dalil kepada perkara ini "sedekah itu umpama 7 biji benih, menghasilkan 7 tangkai dan dari tujuh tangkai menghasilkan 70,000"

Wassalam
Wahab Isa.

No comments:

Post a Comment

Followers