Di Celah-Celah Kesibukan Kilang

DI CELAH-CELAH KESIBUKAN KILANG(Sebuah blog kehidupan yang memuatkan beberapa koleksi tulisan Monier Mat Din)

4/23/2012

Negeri Kedah: Bukan Setakat Jelapang Padi

Saya ini dilahir dan dibesarkan di Negeri Kedah, anak jati Kedah.

Suatu waktu dulu saya merasakan saya dah habis jalan dah Negeri Kedah ni, dah tak dak tempat nak pi dah, semua tempat dah sampai. Dok ingat macam itu lah.

Bila saya dok ikut kawan-kawan di NGO Wargakilang masuk kg keluar kg di Negeri Kedah ini, baru saya tau rupa-rupanya masih banyak tempat yang belum pernah saya singgah dan kunjungi; dan sesetengah tu punya daya tarikan dan nilai-nilai pelancungan yang tersendiri.



Weekend baru-baru ini misalnya, waktu bersama-sama dengan Team NGO Wargakilang UTARA pi recce/tinjau jalan-jalan yang bakal kami lalui untuk expedisi Jln-Jln Masuk Kg Hari Buruh akan datang ni, kami dibawa ke sebuah perkampungan Nelayan tepi pantai yang begitu indah dan nyaman sekali.

Buaian yang dibuat daripada tali Pukat terpakai ini begitu mengasyikkan. Sekali kita letak kepala sambil dibuai angin laut yang bertiup sempoi, kita boleh jadi terus lena di celah-celah suara ombak yang mengejar pantai. Lupa sekejap tension yg berbuku di fikiran sibuk dok kerja di kilang.

Di kampung sebelahnya pula, ada beberapa warung/wakaf betoi-betoi di tepi pantai - kalau ombak kuat sikit, boleh kena percikan air laut rasanya - bersantai di sini sambil bersembang dan bergebang, boleh larut hingga ke malam.



Yang paling tak dapat dilupakan ialah Mee UDANG special Pulau Sayak ini, cuba hangpa tengok, penuh dengan UDANG, tak nampak MEE pun.


Pekena sepinggan - boleh terus meloncat kolestrol di badan!!

Itu kalau yg berkira sangat bab kesihatan lah, kalau yang tak kisah tu, dua tiga pinggan pun boleh balun.

Untuk pengetahuan rakan2, ini adalah tempat yang bakal kita lalui dalam expedisi Jln-Jln Masuk Kg: Hari Buruh pada 1 Mei 2012 akan datang.



Memang best tempat ini, entah kat mana-mana di bawah pohonan pokok di tepi pantai ini, ada orang pi buat buaian kayu ni, saja lah saya try naik perlepas gian - nasib baik tak jatuh terhumban. Kalau tidak terus mandi air laut lah jawabnya.


Kepada sapa-sapa yg berminat, nak sesekali melihat Negeri Kedah dari suatu sudut pandangan yg berbeda, bukan setakat Kedah yang terkenal dalam buku Geografi sebagai Negeri Jelapang Padi, tapi Kedah juga sebenarnya kaya dengan pelancungan tepi pantainya. Kalau nak tengok Kedah yang tak pernah kita tengok sebelum ini, mailah join kami 1 Mei ini. Bawa family dan anak sama-sama, kita beramal sambil bersantai. Mai lah kalau ada masa, 1 Mei 2012 @ 8:30 pagi tunggu kat Tol Bertam atau pun terus lajak ke Masjid Bertam.

Ada satu keluarga kurang bernasib baik yg akan kita kunjungi nanti, ayah menghilang entah ke mana, emak pula merajuk membawa diri; tinggallah si Abang (20 tahun) menjaga dan membesarkan adik2 nya (kecik2 dan masih bersekolah) seorang diri, apa yg ada itulah yg depa makan. Insyaallah kita akan cuba bantu keluarga ini takat yg mampu.

moniermatdin@yahoo.com
23.4.12
http://www.dcckkilang.blogspot.com

3 comments:

Followers