Di Celah-Celah Kesibukan Kilang

DI CELAH-CELAH KESIBUKAN KILANG(Sebuah blog kehidupan yang memuatkan beberapa koleksi tulisan Monier Mat Din)

9/11/2009

Jln-Jln Masuk Kg: Orang Tua di Kaki Rimba

















Jln-Jln Masuk Kg: 1 Mei 08 Hari Pekerja – Orang Tua di Kaki Rimba


Sahabat-sahabat yang dimuliakan,


Alhamdulillah tanpa diduga, email yg saya tulis di bawah tajuk Jln-Jln Hari Buruh: Tazkirah Utk Semua; yg asalnya ditulis setakat saja-saja ja (sebab selalunya x ramai yg turun mai), tapi tak sangka pada pagi 1 hb Mei semalam, lebih drpd 10 buah kereta entah mai dari mana-mana pakat turun mai berkumpul di Petronas BKE dan juga di tempat parking KHTP.


Tak silap saya semua sekali ada kot dalam 12 bijik kereta; kelam kabut juga kami pada asalnya sebab team WK ni bukannya pernah buat konvoi masuk kg ramai-ramai macam tu, paling kuat pun dalam 3 kereta ja; tu pun sebab satu kereta boh penuh brg. Ramai sungguh, drpd kereta Kancil hinggalah ke keta 4WD.


Saya gabrah jugak pada mulanya sewaktu nak bagi taklimat tu sebab dlm kepala saya boleh bayanglah apa nak jadi bila 12 buah keta tu pakat konvoi masuk kg jln kecik-kecik or area2 yg x dak tar tu nanti, nasib baik ada satu Team drpd ProCC (Proton Car Club) Penang siap pakai "jersey" depa lagi, since depa ni dah biasa dok buat konvoi besar-besar ni saya minta depa tolong bagi briefing sikit, kemudian dikuti dengan safety briefing oleh Tok Mulu kita, sdra Lukman dari UUM yg dok mengajar subject EHS ni di sana.


Semua sekali kami pi 8 buah rumah, termasuk singgah solat zohor bagi sumbangan kat fakir miskin di Masjid berkenaan untuk 12 org penama. Makna kata 20 org semuanya.


Cakap pasal sumbangan ni, ini yg saya nak habag ni; sebab kita tak buat collection, tak dak central collection kata org; so saya habag kat semua hat mai tu; nanti sampai rumah-rumah tu, hangpa pandai-pandai sendirilah bagi sumbangan. Kot-kot yg nak bagi fidyah, kalau agak keluarga tu nampak x brapa susah sgt, nak tunggu keluarga hat selepas tu pun okey, no prob; saya kata barang tuan-tuan duit tuan-tuan, tuan-tuan sendirilah yg buat decision.


So, jadinya; bila sampai satu-satu rumah tu; bila sorang pi bagi sekampit beras, since ada > 10 bijik keta, hangpa bayangkanlah apa jadi kat situ...bersusun-susun barangan macam beras, biskut, gula, garam, minyak masak etc macam tuan rumah tu baru balik shopping nak buat kenduri kahwin. No Wonderlah, Pengerusi Kariah yg kami berhenti solat tu, bila diminta buat ucapan waktu majlis sumbangan barangan tu, Tuan Haji tu kata depa agak terkejut sebab selama ni depa tak pernah tengok satu-satu keluarga tu dapat barangan macam tu nala punya banyak (beras 10 kilo ada kot 4 kampit, 5 kilo 3kampit, gula berkilo-kilo, minyak masak dll). Memang banyak sungguh; saya sendiri tengok Pak Omar dok ulang alik angkut barang2 tu dua tiga kali dengan mutu buruk dia!

Malam tu pulak saya dpt sms drpd Puan Zaiton (moniermatdin.blogspot.com : Kisah Ketabahan Seorang Ibu); dia kata Mak dia cakap t.kasih dan Mak dia habag kata dia tak sangka barang punya banyak (kami longgok kat luar rumah ja waktu tu). Apa-apa pun t.kasih lah kpd sapa-sapa yg bersusah payah beli & bawa brg2 tu ikut kami masuk ke kg semalam.


Saya tak nak tulis banyak; kali ni saya nak biarkan gambar-gambar rakan2 kita di Rumah Pak Mat seperti yg disertakan di sini berbicara sendiri. Tengoklah gambar-gambar ni dan hayatilah erti yang tersirat di sebaliknya. Kalau nak tau, next time boleh join mai.


T.kasih kpd rakan-rakan seramai hampir 40 orang tu, terutamanya kpd "tukang-tukang rumah amatur", yg semuanya sanggup meredah hutan dan denai meniti kayu-kayu reput (ada yg bawa anak-anak) semata-mata sebab nak membantu insan yang memerlukan.


Atas pengorbanan kalian, hanya Allah SWT saja yg dapat membalasnya.


wsl

monier_matdin@yahoo.com

2.Mei.08

No comments:

Post a Comment

Followers