Di Celah-Celah Kesibukan Kilang

DI CELAH-CELAH KESIBUKAN KILANG(Sebuah blog kehidupan yang memuatkan beberapa koleksi tulisan Monier Mat Din)

10/14/2009

Hari Ahad Ini Hari Raya

Pejam celik pejam celik, hari Ahad ni dah hari Raya.

Sebut kata Raya, memang semua org excited sungguh dok tunggu Raya.
Anak-anak saya kat rumah ni pun sama, sekali tu waktu tgh tunggu nak bukak posa, saya tanya depa hari tu hari yg keberapa dah Posa? anak saya hat sorang tu jawab:

"Hari ke - lagi enam hari nak Raya!!"

Tu dia, nak habag kata, depa memang dok tunggu Raya sungguh.

Ironiknya Raya anak-anak saya dan kami sekeluarga ini tak seropa dengan Raya kebanyakan orang, tapi depa tetap dok tertunggu juga kedatangan hari Raya ini. Ya lah, mana nak seropanya - kalau pagi raya pertama tu raya di Kedah, mlm tu hampir dinihari baru sampai Terengganu, esok tu baru raya di Terengganu; makna kata hari raya pertama tu most of the time habis masa dalam keta antara Kedah-Perak- Kelantan dan Trengganu saja.

Dan, saja nak habag kat hangpa in case hangpa tak tau - bukan saja kami satu family mcm tu, on the way balik ke Terengganu thru timur barat tu, kami dok jumpa ramai family yg mcm kami, pakai baju raya beraya kat tengah jln, kat hentian tasik banding, puncak titiwangsa dll. Pendek kata, di kala hangpa dok meriah raya di kg halaman masing-masing, sepanjang jln timur barat tu pun meriah gak dgn family-family dok beraya dlm kereta cara depa; ada yg on the way ke Perak/Kedah/ Utara dan ada yg menghala ke Kelantan/Tganu/ Pantai Timur mcm kami ni, meriah sungguh.

Yg bestnya bila beraya kat dua negeri yg agak ketara berbeda ini, kita dapat merasa dua senario yg berbeza; misalnya tang bab makan - memang jauh beza. Saya dulu tak berapa perasan, lama lepas tu baru perasan bila mana org rumah saya tak berapa selera nak makan ketupat yg dimasak cara Kedah (yg depa kata mcm ketupat mentah); rupa-rupanya di Tganu ketupat selepas direbus, depa akan goreng, lepas goreng baru dihidang dan dimakan, kalau tak goreng (mcm di Kedah) dikira masih mentah. No wonder bila mula-mula kawin dulu, bila balik beraya saya dok heran awat la ketupat di Tganu tu depa suka goreng, takkan kot sebab keropok kena goreng, maka ketupat pun nak kena digoreng jugak..:-))

Tapi, ada satu benda yg tetap sama - bab kutip duit raya untuk anak-anak. Kat Kedah sama dan kat Tganu pun sama. Saya tak dak masalah dgn bab tu, sebab bagi saya budak-budak memang excited dok tunggu raya setahun sekali nak kutip duit raya ni. Alah, biaq pi kat depa lah, nanti bila sampai tang peralihan usia (darjah 5 ke darjah 6) depa akan malu sendiri dan tak pi kutip dah. Saya ada 8 org anak, setakat ni saya dah tengok 3 org anak-anak saya dah melalui zaman peralihan tu, kesian ada nak tergelak pun ada bila depa sedang berada di waktu peralihan usia tu. Ya lah, tahun lepas boleh pusin satu kg pi kutip duit dgn sepupu sepupu depa, tapi tahun ni depa dah jadi segan sebab badan dah besar dan usia pun dah meningkat, depa sendiri naik segan nak pi pusin kutip duit raya.

Ada anak saya sorang tu, waktu dia sedang berada di zaman peralihan tu, w/pun segan dia cuba gagah pi jugak, tapi dia patah balik separuh jln sebab dia sendiri naik rasa malu, last-last dia jadi tukang kayuh basikal bawa sepupu-sepupu dia hat kecik-kecik tu hantar rumah ke rumah pi kutip duit raya - dan dia...makan komisen!!, ha ha ha....(sekarang anak saya ni dah masu MMU, sure dia tergelak kalau saya ulang cerita bab ini).

Sebab tu saya memang sediakan wang kecik habuan nak bagi kat budak-budak tu. Tat pa haih - meriah setahun sekali saja. Tak dak nak bangkrap haih bagi duit raya kat budak-budak! !

Okeylah, saja lah saya coretkan sedikit kisah berhari raya itu utk dikongsi bersama. Masing-masing kita tentu ada kisah raya yg tersendiri, tiap kali teringatkan Raya ianya pasti akan membuka pintu kenangan masing-masing; memang bukan saja kanak-kanak tapi kita yang sudah melangkah usia ini pun tentunya ternanti-nanti kedatangan pagi Syawal ini - atas sebab musabab masing masing.

Lantaran itu, di mana jua kalian semua berada dan dari pintu kenangan mana sekali pun kisah raya kalian menjelma, saya dengan ini, dengan penuh takzim dan salam persahabatan ingin mengucapkan Salam Aidilfitri, Selamat Berhari Raya dan Maaf Zahir Batin di atas sebarang keterlanjuran buat sahabat-sahabat semua. Doakanlah keselamatan kita masing-masing di sepanjang musim perayaan ini, moga di lain kali kita akan ketemu lagi.

Selamat Hari Raya.
Maaf Zahir Batin.

moniermatdin@ yahoo.com
&
K E L U A R G A
26 Ramadhan 1430H
http://www.moniermatdin.blogspot. com

No comments:

Post a Comment

Followers