Di Celah-Celah Kesibukan Kilang

DI CELAH-CELAH KESIBUKAN KILANG(Sebuah blog kehidupan yang memuatkan beberapa koleksi tulisan Monier Mat Din)

10/09/2009

JALAN-JALAN TAHUN BARU: Sebuah Rumah Di Lereng Bukit

JALAN-JALAN TAHUN BARU: Sebuah Rumah Di Lereng Bukit

Pada hujung minggu yang lalu, mengambil kesempatan cuti tahun baru 2006; bersama rakan-rakan daripada NGO Wargakilang.com dgn dibantu oleh dua orang kakitangan Unit Kerja Sosial sebuah hospital berhampiran, kami bertolak ke sebuah kampong di pedalaman Kedah dalam expedisi kami menjejak sebuah keluarga malang yang kisah mereka ada dipaparkan dalam email yang disertakan di bawah.
Dalam banyak-banyak misi masuk kampong yang pernah saya sertai, dengan penuh ikhlas saya katakan, yang kali inilah yang paling mengharukan buat diri saya.

Saya tak pasti di mana nak mulakan cerita ini, tak sure macam mana nak habag, tapi kalau hangpa boleh pi sendiri, hangpa boleh tengok dengan mata kepala hangpa sendiri betapa daif dan betapa malangnya budak 3 beradik yang kami temui ini.

Sudahlah rumah sempit dengan atap zink bocor dan tiris sini sana, makan minum pun setakat ada saja. Hari kami pi tu, depa lunch dengan nasi putih dan ikan tamban masin aja.

Kesian kami tengok Emak budak-budak itu; walaupun belum sampai 10 hari bersalin, masih dlm pantang, tapi dah kena bangun buat kerja rumah; nak kena jaga Ibu Mertua yang sudah tua dan tiga orang-anak yang kecik-kecik belaka.

Yang bayi itu dok kerja menangis memanjang, x sure lapar susu ka atau sakit badan kena ketik nyamuk. Kalau anak kita umur x sampai 10 hari tu, sure dah dok tidor lena bawah kelambu baby ; tapi budak itu bukan kata kelambu atau bantal, sarung tangan pun tak ada, habis merah-merah muka dia kena gigit nyamuk atau kena garu kuku sendiri. Yang no 2 pula, cuba lihat gambar, sakit apa entah kelenjar kat tengkuk itu. Tak pasti pula apa punca penyakitnya, tapi kalau hangpa tengok gambar depa detail, hangpa boleh lihat sumber air yang diguna untuk minum dan masak serta buat susu budak-budak itu, nampak macam ada masalah betul.



Cuba lihat betul-betul air dalam telaga tu; telaga tu ada la kot 3 kaki dalam, tapi air yang dah berkeladak dalam telaga tu dalamnya ada kot sedalam air mangkuk tandas kat rumah kita; nak habag kata punya la sikit ayaq dalam telaga depa tu. Dah la sikit, berkeladak pulak tu. Mungkin sebab bekalan air kurang bersih tu kot, maka anak-anak beliau mudah dijangkiti penyakit, wallah hu aklam.

Bila kami tiba di rumah itu, dari jauh lagi boleh dengar suara si anak kecik tu dok menangis, jelas kedengaran hingga ke atas tebing di lereng bukit itu, x sure lapar susu ka apa. Kalau lapar susu pun tak leh nak buat apa, sebab secara kebetulan masa kami sampai tu, mak dia habag susu betul-betul tinggal sisa.

Susu sikit itu lah untuk anak dia hat bayi tu makan, hat tu jugak lah untuk abang budak tu hat umur 1 tahun ½ tu minum dan susu tu jugak lah yang abang sulung depa hat 2 tahun ½ tu tumpang.
Lega tak kira mak depa bila tengok kami bawa susu Lactogen empat lima tin.

Awat tak leganya; waktu anak-anak dia tgh dok lapar tak ada susu nak makan, tiba-tiba ada orang bawa mai susu ke rumah dia, memang lega sungguh la.

Bila kami tanya susu jenis apa anak-anak dia minum; ya lah, kalau kat rumah kita tu 1001 jenis susu dok ada, Lactogen, Dumex , Dutch Lady , Anmum, Snow dan berbagai jenama lagi. Dah la tu, kalau Lactogen pulak, ada Lactogen 1 Lactogen2, Dumex pun sama, Anmum pun cam tu jugak; hat jenis ini untuk bawah 6 bulan, model ini pula untuk 6-12 bulan, yang satu lagi pulak untuk 1-3 tahun; celah-celah tu pulak ada susu untuk orang tua, dan terbaru pulak ada susu apa nama tu Lembu Awal ka apa untuk jadi ubat bagi penyakit serba mak neka. Pendek kata, macam kata ASTRO: Macam-Macam Adaaaaaa!!

Hangpa tau susu jenis apa budak-budak 3 beradik ini makan?

SUSU TEPUNG TIMBANG - satu kampit RM6.00, boleh tahan seminggu untuk depa 3 beradik!!

Terkedu saya sat, ingatkan mak budak-budak ini buat lawak saja, sebab di kampong saya nun di Ulu Baling sana nu, Susu Timbang ini ada la orang makan, tapi masa zaman Kominis dulu-dulu aja; zaman la ni payah nak jumpa dah.

Kalau ada pun, seingat saya Makcik Munah di kampong saya nu ada la jugak sesekali pi cari merata kedai pi beli susu timbang ini, tapi bukan untuk dia makan; dia beli susu tu bila ibu anak-anak kambing dia ada masalah, sakit ka mati ka apa, nanti dia pi beli susu tu, bancuh-bancuh boh dalam botol kicap, sumbat putin, sumbat mulut anak kambing tu bagi makan.

Bila mak budak-budak itu bawa keluar bekas Tupperware plastic yang masih ada saki baki susu timbang tu, baru la saya percaya. Tak sangka sungguh aih, dah hampir setengah dekad Negara kita merdeka, masih ada lagi anak-anak bangsa kita yang dibesarkan dengan Susu Tepung pakai Timbang.

Opps, saya tidak bermaksud nak salahkan sapa-sapa atau nak mengaitkan dengan isu politik; sebab kalau dilihat dari satu sudut yang lain, kalau nak dikira dengan zaman masa saya bayi dulu, depa ini dah boleh dikira lebih advance lagi kot; ada la jugak susu tepung, saya dulu mak ayah x mampu nak beli susu tepung, beli susu tin hat murah-murah saja.

Ibu saya habag, masa saya kecik-kecik dulu, saya dibesarkan cuma dengan susu tin saja (susu pekat kot macam susu cap teko ka apa, hat jenih murah-murah tu). Tiap kali nak buat susu, nanti mak saya ambik susu tin tu, boh dlm air letak atas api, panas sampai mendidih, lepas tu baru buka susu tu bagi saya makan; kalau tidak nanti kembong sakit perut. Dengan susu tin itulah saya dibesarkan. Kira miskin sungguh la masa tu.

Jadi, kalau nak ikut hati saya, kalau nak dibanding dengan zaman saya kecik-kecik dulu, budak-budak ini kira okeylah, tapi bila ingat-ingat balik, itu zaman hampir setengah dekad yang lepas; ini kita sembang pasal zaman la ni, sembang pasal hari ini - tanggal 1 Januari 2006; dah 6 tahun dah melangkaui Tahun Milenium; di kala anak-anak saya sat pakai susu Lactogen sat pakai susu Anmum sat-sat bila kena cirit birit tukaq pi Susu jenama mahal-mahal apa ke nama berlambak dok ada di kedai-kedai Farmasi tu, tak kanlah pulak masih ada lagi anak-anak bangsa yang dok minum susu tepung beli pakai timbang.

Dah la susu tepung, kena kongsi 3 beradik pulak tu, tak kira kategori umur dah - macam susu-susu yang kita dok beli kat Supermarket mana tu; lepas tu pulak, susu tepung ini pun memanjang saja miss; kesian kat budak-budak itu.

Entahlah, saya pun tak tau nak tulis apa lagi; saya tak berminat nak karang lawa-lawa nak tagih simpati bagi orang baca sampai hiba ke lubuk jiwa; malas dah nak tulis macam tu.

Hari tu masa saya tulis satu kisah perjalanan kami tu, saya hampir-hampir nak kena saman dengan pihak-pihak tertentu; sekali tu pulak jenuh kena sergah dan kena tengking dengan Pengerusi JKKK. Jadi, untuk kali ini, saya tak akan tulis di sini mak budak-budak ini nama apa dan dok kampong mana.

Saya tulis ini pun salah satu sebabnya, sebab nak cerita kat kita semua bahawa: di celah-celah kemewahan hidup dan riang tawa anak-anak kita dengan berbagai jenih jenama susu yang dok ada ini, masih ada lagi insan-insan malang di luar sana yang kehidupan seharian mereka, makan minum mereka [walau pun mereka satu agama satu bahasa satu budaya dan satu warna kulit dengan kita], tapi hidup mereka - nun jauh di lereng bukit sana nu, 180 degree berbeza dengan kita. Sama ada kita nak bantu mereka atau pun tidak, tepuk dada tanyalah selera.

Sekian secebis kisah perjalanan kami di hari pertama tahun baru 2006.

Moga ada manafaatnya buat semua.
Selamat Tahun Baru Buat Semua.
Monier_matdin@yahoo.com
Setiausaha NGO WARGAKILANG.COM
1 Jan 2006
-----Original Message-----
From: Mohd.Monier B Mat Din
Assalamualaikum,
Dua tiga hari lepas, saya dan Tuan YDP kita, sdra Warikh telah dihubungi oleh pihak Hospital sebuah daerah di Negeri Kedah (Pegawai berkenaan agak keberatan untuk membenarkan nama hospitalnya ditulis di sini).

Pegawai ini bertugas di bahagian Khidmat Sosial hospital berkenaan, macam Kaunselor kat sekolah; mana-mana pesakit yg bermasalah akan dirujuk kpd beliau untuk tindakan selanjutnya. Dalam perjumpaan beliau dan seorang lagi pegawainya dengan saya dan sdra Warikh, ada 2 isu yg diketengahkan beliau, mohon jasa baik pihak NGO Wargakilang.com untuk membantu.

1. Kes keluarga seorang pesakit (dah keluar dah) yg hidup dlm kedaifan.
Setelah dirujuk kpd kepada beliau tentang kemiskinan dan kedaifan pesakitnya ini, Cik Puan kita (pegawai berkenaan) bersama-sama dengan kakitangan jabatannya telah melawat rumah pesakit tersebut di sebuah kawasan di pedalaman kebun getah di daerah berkenaan. Jenuh gak dia kata nak sampai ke rumah tu, jalan tanah selut berbelit2 melalui lereng bukit, dia nasihatkan kalau nak pi elok pakai 4WD.

Pesakit ini baru saja melahirkan anak di hospital berkenaan; lepas discharge, dia pun dibenarkan balik. Anak 3 org, 2 tahun 1/2, 1 tahun lebih dan yg terbaru x sampai sebulan. Laki dia difahamkan x brpa mampu nak kerja.

Bila sampai rumah pesakit berkenaan, dia terkejut tengok betapa daifnya mereka; rumah kecek saja (ada kot separuh surau K-4 Seberang Jaya or sama besar dgn surau lelaki Central Square Sg Petani....nak habag kata punya la kecik!!).

Cik Puan ni habag kat saya, sampai-sampai saja kat situ, dia terdengar sora bayi dok menangis tak berenti2; bila cek tengok, si bayi yg berusia 5 hari tu tgh dok meraung sebab lapar susu. Nak bagi susu tin, susu tin x dak (or dah abih), nak bagi susu badan, mak dia si pesakit tu dah x dak susu badan sebab badan kurang zat makanan; maka meraung-raung ka si bayi berumur 5 hari lapar x dak benda nak makan.

Bila Cik Puan kita tengok budak tu dok menangis, dia pun ambik la budak tu kendong; kemudian entah cam na dia ternampak ada cawan kecik bekas susu abang/kakak si bayi ni minum susu (x dak botol, pakai cawan ja). Ada la balance balance susu setitik dua dlm cawan tu; maka Cik Puan ini pun ambik sudu kecik ceduk saki baki susu tu bagi si bayi berusia 5 hari ini minum.

Masuk saja sudu tu ke mulut, terus si bayi tu isap tercungap-cungap sedut saki baki susu yg ada tu hingga ke aliran yg terakhir; tak cukup dengan tu, mungkin sebab lapaq sangat kot, secara otomatik dua-dua tangan dia genggam batang susu tu kuat-kuat tarik masuk mulut, sambil dok isap tercungap-cungap tak mau lepaskan sudu tu. Kata cik puan ini:

"Saya rasa nak menangis tengok budak tu macam tu; yang kami pulak pi macam tu saja tak bawa susu ka apa ka; kesian kat dia!!"

Sapa-sapa ada duit lebih musim bonus ni, boleh lah kot pi beli susu lactogen 1 ka, Dumex ka apa ka dua tiga tin sorang, lepas tu boleh la kot pakat pi rumah keluarga yg malang ini hulurkan bantuan. Kalau sapa-sapa nak pi, boleh contact saya; nanti saya bagi no phone Cik Puan pegawai ini, boleh kot tanya dia jalan macam mana nak pi sana.

No comments:

Post a Comment

Followers