Di Celah-Celah Kesibukan Kilang

DI CELAH-CELAH KESIBUKAN KILANG(Sebuah blog kehidupan yang memuatkan beberapa koleksi tulisan Monier Mat Din)

10/09/2009

Jln-Jln Hari Maulid: Rumah Anak2 Yatim (Lelaki) Al-Farabi

Jln-Jln Hari Maulid: Jadikanlah Kami Anak-Anak Yatim Yg Dimuliakan...

Hari selasa lepas, 12 hb Rabiuawal tahun 1427H, bersama-sama dengan rakan-rakan drpd NGO wargakilang.com berserta beberapa orang teman sekerja, kami bertolak ke Madrasah Al-Farabi di Kg Banggol Kiat, Sik Kedah.

Kami dalam agenda melawat rumah anak-anak yatim persendirian sempena hari cuti Maulud Nabi SAW ini. Kebetulan Madrasah Al-Farabi ini menempatkan anak-anak Yatim yang belajar Tahfiz bersama-sama dengan pelajar-pelajar biasa yang lain.

Madrasah Al-Farabi ini saya perolehi alamatnya drpd dua tiga orang hamba Allah yang saya temui sedang mengutip derma untuk anak-anak yatim/tahfiz di beberapa tempat yang berlainan. Salah seorangnya saya terserempak sedang "meminta sedekah" memohon sumbangan di sebuah Pekan Hari di tempat saya, seorang yang lain pula saya temui di Surau R&R PLUS, sedang membaca Quran dengan tong derma bertulis "Sumbangan Anak Yatim/Tahfiz Banggol Kiat, Sik Kedah". Yang seorang lagi pula saya bersembang secara personal tatkala beliau datang mengutip derma di daerah kejiranan saya.

Saya ini pula jenis phobia sikit, ada sikit rasa ragu-ragu dengan agenda mengutip derma merata jalan ini; lalu apa yg saya lakukan, tiap kali ada yg datang minta derma/sumbangan/etc, saya akan minta alamat, dan saya kata jika ada masa insyaallah saya sendiri akan pergi ke sana, menyampaikan sumbangan tersebut secara personal.

Kami tiba di sana lebih kurang pukul 10:30 pagi, dan disambut oleh anak-anak yatim & pelajar tahfiz kat situ; jumlah mereka lebih kurang 30 orang di mana sebahagian besar daripadanya adalah anak-anak yatim. Mereka berusia antara 5 hingga 18 tahun. Bila lihat saja kami datang, berpusu-pusu mereka datang bersalam dan seterusnya membantu kami memunggahkan barangan drpd kereta Rusa dan Trajet yang penuh dengan sumbangan beras, gula, kopi etc drpd rakan-rakan kami itu. Rasa lain macam, rasa puas sungguh hati kami kalau nak dibandingkan dengan aktiviti amal masuk kg yang pernah kami lakukan sebelum ini. Entah kenapa, nampak sungguh macam budak-budak itu dan juga pengusaha tempat berkenaan Tn Hj Ahmad & Isteri benar-benar menghargai sumbangan dan berbesar hati sungguh dengan kunjungan kami hari itu.

Lepas tu baru saya perasan, kenapa Tn Haji dan Isteri nampak sungguh-sungguh berbesar hati dengan kedatangan kami; dalam sessi dialog & motivasi antara kami dan pihak pentadbir selepas itu, Tn Haji Ahmad tanpa segan silu, di hadapan 30 orang "anak-anaknya" (mereka semua memanggil beliau "Ayah") meluahkan segala perasaan yang terbuku di dada beliau selama ini, drpd sambutan negetif masyarakat terhadap usaha murni beliau itu hinggalah kpd perkara-perkara lain yang tak perlu saya catatkan ke sini, cuma yang ingin saya tulis satu perkara saja, kata Tn Hj Ahmad:

"Tak elok rasanya saya nak menceritakan semua ini kpd Tuan-Tuan di hadapan "anak-anak" ini. Anak-Anak ini tak perlu tahu semua ini, sebab memang itu adalah tugas Ayah untuk mencari rezeki bagi membesar dan mendidik anak-anak.

Tugas anak-anak adalah untuk belajar dan belajar hinggalah tercapai cita-cita ayah untuk melihat anak-anak semua menjadi Ulamak.."

Kemudian beliau sambung lagi, kata beliau:

"Kami berterima kasih banyak-banyak kpd tuan-tuan semua, yang walaupun sibuk dengan kerja masing-masing, sanggup datang mai menjenguk kami.

T.kasih...terutamanya yang mai jauh dari KL nu. Ikhlas saya cakap, saya rasa terharu sungguh sebab.......last sekali ada mana-mana pertubuhan/kumpulan mai melawat kami ialah pada tahun 1999 dulu....Pertubuhan Ulamak mana entah, tak ingat pula. Makna kata, sejak tahun 1999, inilah pada tahun 2006 ini ada orang (pertubuhan) mai melawat kami, t.kasih banyak-banyak"

Kami tak tau nak kata apa, terharu ada, sedih ada, kesian ada.....macam-macam ada!

Yang paling sedih hingga hampir menitis air mata adalah tatkala saya menghayati bait-bait lirik Nasyid yang dipersembahkan kpd kami oleh kumpulan Nasyid Anak-Anak yatim Madrasah berkenaan; mula-mula saya x perasan sangat.

Saya ingatkan Nasyid biasa sempena hari Maulud Nabi SAW, tapi bila lagu dan bait-bait nasyid tersebut diulang-ulang dengan nada yang amat mendayu-dayu, barulah saya perasan:

Anak-anak yatim tersebut sedang merintih memuja-muji IDOLA mereka.....yang secara kebetulan adalah juga Anak Yatim piatu seperti mereka. IDOLA mereka itu lahir ke dunia tanpa ayah di sisi, tak lama kemudian ketika masih bayi dan belum kenal erti kasih sayang seorang ibu, Ibunya pula pergi menyambut panggilan Illahi. Drpd seorang anak yatim piatu, IDOLA mereka ini kemudiannya membesar menjadi seorang Pejuang, seorang Pemimpin dan seorang Hamba Allah yang paling mulia dan amat disegani; tidak lain tidak bukan junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW yang amat disanjungi!!

Bukan saja saya, tapi seorang lagi sahabat saya, seorang Engineer dari kilang INTEL, Kulim hampir tersebak menitiskan air apabila dalam korus terakhir yang diulang-ulang, anak-anak Yatim Al-Farabi ini merintih berulang-ulang kali, memohon agar mereka juga dikurniakan Allah seperti IDOLA mereka, Nabi SAW....

"Anak-Anak Yatim Yang Mulia.....diLindungi Allah Sentiasa!!"

Hampir menitis air mata saya. Entah apalah agak perasaan Adik Abadi bin Abdullah, salah seorang drpd anak yatim piatu di situ, yang berasal dari Kulim, Kedah. Ibu dan Ayahnya meninggal accident kenderaan semasa beliau dlm usia baru nak masuk Tadika. Macam manalah pula rasa adik Hafizan yg berasal dari Selayang, Selangor, ibu dan ayahnya dua-dua sudah tiada, segan pula saya nak bertanya meninggal sebab apa.

Selepas Nasyid tersebut, kami semua bangun dan bersama-sama dengan Anak-Anak yatim pelajar tahfiz berkenaan, kami semua pakat berselawat ramai-ramai kpd junjungan besar nabi Muhammad SAW. Saya sungguh rasa terharu semacam, sebab secara ikhlas saya cakap, sepanjang umur saya, inilah pertama kali saya pernah mengambil bahagian dalam mana-mana majlis sambutan Maulid Nabi SAW.

Selama ini, bila hari cuti Maulid, sama ada saya membawa anak-anak bersantai berkelah di lata/air terjun, bawa depa pi shopping dan makan-makan or yang paling biasa....melepak kat depan TV layan Astro ka apa. Besar sungguh manafaat aktiviti amal kami kali ini.

Yang paling tak dpt saya lupakan ialah kata-kata Hj Ahmad, kata beliau Nabi SAW pernah bersabda, yang antara lain baginda berkata, barangsiapa yang mengambil berat perihal anak-anak yatim, maka sesungguh jarak orang itu dengan Baginda SAW adalah seumpama dua jari (Sambil baginda menunjukkan dua jarinya yg dirapatkan). Saya tersentak, kerana di hari sambutan Maulud Nabi SAW ini, walaupun kami tidak berada di sebelah makam Baginda, tetapi dengan diberi peluang bertemu dan meraikan anak-anak yatim itu, maka jika mengikut isyarat hadith berkenaan, insyaallah tanpa kami sedari, pada hari Selasa tanggal 11 hb April 2006 yang lalu, walaupun kami cuma berada di Madrasah Al-Farabi, rumah anak-anak Yatim/Tahfiz di Sik Kedah, namun jarak antara kami dan restu Baginda SAW cumalah seperti dua jari yang dirapatkan.

Masyaallah!!!

Akhir kata, dari kejauhan, doakanlah moga-moga anak-anak Tn Haji Ahmad di Sik sana akan menjadi "Anak-Anak Yatim Yang Mulia.....Yang Sentiasa diLindungi Allah Sentiasa!!"

Ada masa, pi lah tengok depa.

Monier_matdin@yahoo.com

Setiausaha NGO WARGAKILANG.COM

13.4.06

1

No comments:

Post a Comment

Followers